Het voeren van een correcte administratie is voor jouw als zelfstandig ondernemer verplichte kost. De Belastingdienst heeft een bewaarplicht administratie opgelegd. Als je aan het eind van het fiscale jaar bent gekomen maak je de eindbalans op en wordt de voorlopige belasting betaald. Betekent dit nu dat je de administratie bij het oud papier mag zetten? Nee! De Belastingdienst hanteert hiervoor een fiscale bewaarplicht van maar liefst 7 kalender jaren.
Welke gegevens moet ik nou als zelfstandig ondernemer bewaren?
• Grootboek
• Debiteuren- en crediteuren administratie
• Voorraadadministratie
• In- en verkoop administratie
• Loonadministratie
Let er dus goed op dat je gehele administratie bewaard blijft, dit geldt ook voor digitale stukken. Het niet bewaren van deze alle stukken wordt door De Belastingdienst gezien als een strafrechtelijke overtreding. Als je twijfelt of je bepaalde gegevens wel of niet moet bewaren neem dan contact op met de belastingtelefoon 0800-0543.
Bewaarplicht administratie langer dan 7 jaar
Sommige documenten moeten langer dan 7 jaar bewaard blijven. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld onroerende zaken, in verband met de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting. Gegevens betreft onroerende zaken moeten zelfs 10 jaar bewaard blijven.
Administratie korter bewaren?
Afspraken over een kortere bewaartermijn van de basisgegevens kunnen worden gemaakt met De Belastingdienst. Er kunnen ook afspraken worden gemaakt over de bewaarvorm “papier” of “digitaal” en hoe gedetailleerd je jouw administratie moet voeren. Afspraken omtrent de bewaarplicht administratie worden schriftelijk vastgelegd door De Belastingdienst
SOCIAL MEDIA